راهنمای انتخاب تخت خواب یک نفره

انتخاب یک تخت خواب یک نفره بسیار مهم است چرا که اگر تخت خواب دارای ابعاد استاندارد نباشد، شما هنگام خرید تشک، دچار مشکل خواهید شد.اندازه استاندارد تخت خواب یک نفره در کشور‌های مختلف با توجه به جثه ساکنان آن متفاوت است. تفاوت در ابعاد تخت خواب دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که از جمله آن تزییناتی است که روی قاب تخت خواب یک نفره صورت می گیرد و همین طور طول و عرض تخت خواب یک نفره و اندازه تشک آن است. رایج ‌ترین شکلی که برای تخت خواب یک نفره اغلب مورد قبول است، مستطیل است. اما امروزه تخت خواب‌ های دایره ای شکل نیز وارد بازار شده است که طرفداران خاص خود را نیز دارد.

نکات ضروری در مورد سایز تخت خواب

ابعاد تختخواب یکی از مهم ترین اهداف در طراحی اتاق خواب و ایجاد رابطه ای صمیمی و آسوده میان کاربران، تختخواب و اتاق خواب می باشد. زمانی که صحبت از سایز تختخواب به میان می آید مسلماً یک سایز برای همه افراد مناسب نیست. تختخواب بزرگ راحتی شما را تضمین می کند اما ممکن است تمام فضای اتاق را گرفته و رفت و آمد شما را مشکل کند.
قبل از انتخاب اندازه مناسب تختخواب ،چندین فاکتور وجود دارد که شما باید آن ها را در نظر بگیرید. برخی از این عوامل عبارتند از:
توجه به فضای اتاق خواب
توجه به تعداد افرادی که می خواهند روی تخت بخوابند.
توجه به وزن و قد افراد (هر چقدر افراد بزرگ تر و عریض تر باشند و جثه بزرگ تری داشته باشند، به تخت بزرگ تری نیاز دارند)
عرض تخت فضای کافی برای بازوهای شما داشته باشد تا بدون برخورد به شریک زندگی خود یا آویزان شدن از لبه تخت بتوانید آنها را دراز کنید.
طول تخت باید بلندتر از طولانی ترین فردی باشد که روی آن می خوابد.

ابعاد تخت نوزاد

کوچکترین سایز تخت خواب مخصوص نوزادان و کودکان است. سایز استاندارد تخت خواب نوزاد دارای ۱۳۰ سانتی‌متر طول و ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد، البته در نظر داشته باشید که برخی از تخت­خواب­‌های نوزاد، قابل تبدیل به تخت­خواب نوجوان نیز می­باشند که به آن­ها تخت نوزاد-نوجوان گفته می­شود و گزینه مناسبی برای یک صرفه­‌جویی آینده­‌نگرانه می­باشند چرا که فرزند شما قادر است تا سنین نوجوانی ( ۱۲ سالگی) از آن استفاده نماید.
اگر شما برای تخت نوجوان، به دنبال طرح‌­های فانتزی مثل تخت خواب اسپرت مدل ماشین و غیره می‌­گردید که گاهی تنها به صورت سفارشی ساخته می­‌شوند، حتما به فکر مرحله بعدی که خرید تشک با ابعاد مناسب آن تخت است باشید. همه چیز زیبایی نیست، در مواردی مثل کالای خواب، که بر کیفیت زندگی انسان و مسئله مهمی مثل رشد کودک و نوجوان تأثیر می­‌گذارد هیچگاه کیفیت را فدای قیمت ارزان و یا صرفا ظاهر زیبا، نکنید.

ارتفاع تخت

به جز مدل باکس که فاصله کمی از زمین دارد، تخت شما اعم از یک نفره، دونفره و حتی تخت نوجوان، بهتر است ۳۵ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد. این فاصله علاوه بر مزایای فنگ­شویی و زیبایی شناسی‌­ای که دارد، باعث می­شود هوا در زیر تشک در جریان باشد تا از رشد باکتری، قارچ و یا موارد آلرژی‌­زای دیگر جلوگیری شود، به علاوه این فاصله برای اینکه شما بتوانید زیر تخت را با جاروبرقی و یا تی تمیز نمایید نیز بسیار ضروری است.

قیمت تخت خواب یک نفره

قیمت تخت خواب های یک نفره بر اساس جنس آن و ابعاد آن متفاوت است. اغلب جنس تخت خواب یک نفره چوبی و یا ام دی اف است که انواع فلزی آن مانند فرفورژه ها هم در دسترس هستند که می توانید بر اساس سلیقه خود هر یک را انتخاب کنید. قیمت تخت خواب یک نفره معمولا از ۲۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان متغیر است که هر یک با توجه به متریال به کار رفته در آن، نوع چوب آن و همین طور ارتفاع و طول و عرض تخت محاسبه می شود. در بسیاری موارد نیز سرویس های خواب تک نفره موجود است که به همراه دراور و کشو در کنار تخت خواب یک نفره به فروش می رسد و مناسب برای دکوراسیون داخلی اتاق است.

تخت خواب دخترانه و پسرانه

طرح تخت خواب یک نفره برای کودکان و نوجوانان می تواند در زیبایی و جذابیت دکوراسیون اتاق خواب تاثیر بگذارد. قبل از اینکه بخواهید برای انتخاب مدل تخت خواب یک نفره فرزند خود اقدام کنید بهتر است که ابعاد اتاق خواب را به خوبی در دست داشته باشید و تخت خوابی با ابعاد و اندازه مناسب اتاق با توجه به طرح های دخترانه و پسرانه آن انتخاب کنید.

علاوه بر اندازه تخت خواب یک نفره که باید هماهنگ با ابعاد اتاق خواب باشد، مدلی که انتخاب می کنید نیز بسیار اهمیت دارد. طرح تخت خواب بهتر است که با دکوراسیون اتاق هماهنگی داشته باشد. تخت خواب یک نفره معمولا از جنس چوبی، ام دی اف و یا فرفورژه هستند که بر اساس سلیقه و بودجه خود هر یک را می توانید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *